“Ügyfélhozó weboldal készítés”, “Üzleti weboldal készítés”, “Szerezzen új ügyfeleket még ma”. . .
Napestig lehetne sorolni a hasonló hangzatosnak tűnő, valójában semmit mondó mondatokat és ezek különböző variációit. Bizonyára Te is találkoztál már ezekhez hasonlókkal mikor weboldal készítésre kerestél rá. Ezek bizony nem neked szólnak, hanem a kereső motoroknak. Eleve mi az, hogy “üzleti weboldal”? Persze, hogy az. Kevesen vannak (azért vannak) akik nem “üzleti” weboldalt akarnak késztetni. Elképzelem amikor mondjuk egy alapítvány szeretne weboldalt készíteni, és az “énvagyokalegprofibbüzletiwebdizájn.hu” visszautasítja, mert hát ő üzleti weboldalakat készít.
Először is nézzük meg mi az a keresőoptimalizálás (ezentúl csak SEO-ként /Search Engine Optimization fogok hivatkozni rá). Ahogy a megnevezés is mutatja, a SEO azt a célt szolgálja hogy a weboldalad minél jobb keresési eredményt érjen el a webes kereső motorok találati listájában, elsősorban a google-ben. Ahhoz, hogy a Te weboldalad legyen a kereső első találata, nagyon sok időt, munkát és/vagy pénzt kell rááldozni. A SEO egy marketinges szakma, ugyan szorosan kapcsolódik a weboldal készítéshez, és egy fejlesztőnek tisztában is kell lennie a keresőoptimalizálással, de egy szabadúszó fejlesztő nem foglalkozik SEO-val. Egyszerűen más szakma.
De nézzük meg miből is áll a SEO?
Eleve 3 részre kell bontani és a 3 részt két csoportba lehet sorolni:
On-site SEO:
- Technikai SEO: Ezt a weboldal fejlesztők csinálják. Annyira nem fogok belemenni, de néhány dolgot kiemelek, hogy tudd mire kell figyelned amikor ajánlatot kérsz valakitől. Sajnos aki nem ért alap szinten legalább a HTML nyelvhez, az nem fogja tudni leellenőrizni, hogy technikailag megfelel e a weboldal a SEO követelményeknek. Láttam már olyan számlát, amin a weboldal készítő kiszámlázta a SEO-zást, de már technikailag sem felelt meg! A technikai SEO-nál a legalapvetőbb az oldal szöveges tartalmának a strukturálisan helyes felépítése. Úgy kell elképzelni mint egy könyvet. Egy könyvnek van címe, lehetnek fejezetek, alcímek, paragrafusok, felsorolás, stb… A weboldal tartalmát ugyanígy kell felépíteni. Persze nem vizuálisan, hanem a használt elemekre levetítve. Az oldaladon szereplő képeknek is vannak bizonyos tulajdonságai amiket külön be kell állítani. Eleve értelmes elnevezést kell adni a képnek. A kép fájl mérete is számít, bár ez konkrétan az oldal sebessége miatt, viszont a sebesség összefüggésbe van a SEO-val. Más metaadatot is meg lehet adni egy képnél. Magának az oldalnak is vannak metaadatai, amit SEO-zás szempontjából ki kell tölteni. Egy videó se közvetlenül legyen feltöltve, hanem valamilyen videómegosztón keresztül, mert közvetlenül feltöltve lehetetlenül lelassíthatja az oldalad. Szóval egy csomó technikai részlet, amit a megrendelő nem is tud leellenőrizni, ha nincs legalább egy kevés tudása a weboldal készítésről. Ezt hangsúlyozom, hogy ezek a részletek a SEO szempontjából fontosak, ha nem akarod az oldalad SEO-zni, akkor ezek már nem annyira fontosak. A képek méret mindenképpen fontos! Mélyebben nem megyek bele a technikai részletekbe. Erről is írok egy részletesebb cikket.
- Tartalmi SEO: A tartalmi SEO viszont már a SEO/marketinges szakember feladata (vannak ügynökségek, akik a tartalmi résszel sem foglalkoznak, kizárólak off-site optimalizálást-t szolgáltatnak, és ez így is van rendjén, ha ezt előre közlik is.) Ha technikailag nincs rendben az oldal, akkor a tartalom lehet bármennyire profin megírt, nem fogsz tudni tovább haladni. A tartalmat kulcsszókutatás után, annak megfelelően kell megírni. Ez nyilván nem egy elvégezhetetlen munka, de egyértelműen könnyebben végzi el egy szövegíró, akinek van tapasztalata. De a szövegírásban megrendelőként Neked is aktívan részt kell venned, hiszen semmit nem tud Rólad/ a cégedről egy idegen ember! Régen annyiból állt a tartalmi optimalizálás, hogy tele kellett rakni a szöveget a kulcsszavakkal. Ma már a keresőmotorok elég intelligensek ahhoz, hogy ezt a módszert büntessék, és ne jutalmazzák, ráadásul a mesterséges intelligenciával felvértezett kertesőmotorok nagyon jól tudják értelmezni tartalmilag is a szöveget. Tartalom szempontjából a legfontosabb az egyediség és a relevancia. Tehát ha egy másik ugyanazon a területen mozgó cég weboldaláról lemásolod a tartalmat, az bizony nem fog előrébb vinni a listán. Sőt még akkor is nehezen, ha átfogalmazod. Írd meg a szöveget először úgy, ahogy Te gondolod, és csak utána nézd meg, hogy a konkurenciád miről írt még. Majd egészítsd ki ezek szerint. Sajnos azzal, hogy kész lett az oldalad, még nem fejeződött be a tartalmi rész sem. Ezt bizony minél sűrűbben friss bejegyzésekkel kell bővíteni. A keresők figyelik, hogy mennyire van aktualizálva az oldalad. Tehát egy 10 éve elkészített weboldal, amin azóta nem bővül a tartalom, bizony esélytelen kereső optimalizálás terén! Ezért láthatod azt, hogy olyan cégek is blogolnak, akikre nem számítanál, például webshopok.
Ha kész van a weboldalad, a tartalom is meg lett írva, technikailag is rendben van és már üzemel is, na akkor indul a SEO-zás
Frissen, amikor elindul a honlapod, még meg sem találod a keresőkben, mivel a kereső motoroknak idő kell mire beindexelik. Sőt ezt az indexelést el is kell végezni. Onnantól kezdve, hogy beküldöd a kérelmet az indexelésre, kb 2 hét múlva történik az meg. És ez igaz minden frissítésnél is. Tehát ha feltöltesz eyg új blog bejegyzést, az nem lesz azonnal kereshető a keresőkben. Innen indul a mindennapi munka. A tartalmad bővítése, blogolás és a támogatása, az Off-site SEO.
Off-site SEO:
A legtöbb ügynökségnek ez az elsődleges feladata, jó esetben ezt összekapcsolják a tartalommal is. A off-site (oldalon kívüli) SEO pontosan az a tevékenység amire a megnevezése utal, azaz a weboldaladon kívülről érkező támogatás. Ennek elsődleges célja külső hivatkozások szerzése, azaz a linképítés. Itt azért van előnyben egy nagy ügynökség, mert rendelkezik nagy ügyfélkörrel és tudja egymás között cserélni a hivatkozásokat. A keresőmotorok szeretnék előnyben részesíteni a valóban értékes tartalmakat, és ezt meg is próbálják, de erre egy mesterséges intelligencia tökéletesen valószínűleg soha nem lesz képes. A keresőmotorok nagyon összetett metódus alapján értékelik a weboldalakat. Több ezer mutatót néznek, hogy adjanak egy pontszámot minden oldalnak. Minél jobb ez a pontszám, annál értékesebb. Tehát ha mondjuk egy népszerű hírportál egyszer hivatkozik a Te weboldaladra, az sokkal nagyobbat dob a honlapod értékének meghatározásában, mint ha 20 teljesen ismeretlen, senki által nem látogatott weboldalról hivatkoznak rád! Persze a jó reputációjú weboldalakról sem mindegy, hogy hogyan hivatkoznak az oldaladra. Egy fizetős hirdetés jóval értéktelenebb mint ha organikusan, mondjuk egy hírben hivatkoznak.
Láthatod, hogy a SEO egy összetett dolog. Ne számíts arra, hogy 6-8 hónapnál (de inkább 10+ hónap) gyorsabban értékelhető eredményt érsz el a keresők találati listájában. Persze lehet bizonyos csalásokat is alkalmazni, de hosszútávon ezekkel csak ártasz magadnak. Nagyon jól tudják detektálni a csalásokat a keresőmotorok. És lehet, hogy nagyon gyorsan (3-4 hónapnál csalással sem gyorsabb) felkerülsz a lista elejére, viszont az garantált, hogy 1-2 hónappal később már nem csak lecsúszol, hanem meg is lesz jelölve az oldalad, és valószínűleg soha többet nem kerülsz már előrébb! Vannak trükkök, amiket szintén nem tolerálnak a keresők, de azért meg lehet találni az egyensúlyt a csalás és a teljesen organikus haladás között. A jó SEO szakemberek ezeket a trükköket tudják megfelelően alkalmazni.
Az könnyen belátható, hogy egy első néhány helyre SEO-zott weboldal borzasztó értékes. Gondold el mekkora értéket képvisel két ugyanolyan termékeket értékesítő webshop esetében, ha az egyik az első helyen jelenik meg a keresőkben, a másik pedig a tizedik oldalon. Ugye Te sem szoktál addig ellapozni?! Tevékenységi körtől függően nagyon sok milliós értéke lehet egy előre SEO-zott weboldalnak.
Ugye nem gondolod, hogy egy ekkora értéket bárki is megcsinál fillérekért?! Egy SEO-s minimum 50.000 Ft-ot elkér havonta és 150.000 – 200.000 Ft-ot az induló beállításokért és a kezdő tartalom megírásáért (aktívan a Te részvételeddel!). De ezek inkább csak az induló árak. Minél több cikket/blogbejegyzést kínálnak havi szinten, minél több hivatkozást biztosítanak, annál gyorsabban jutsz előrébb a találati listákon, és annál drágább lesz a havi költséged is.
Nagyon körültekintően kell megválasztani, hogy kivel dolgozol együtt. Garanciát senki nem fog adni arra, hogy 1 év múlva az első x találatban benne lesz a honlapod! Éppen ezért nem is tudsz sehol reklamálni, ha egy olcsó ígéret nem válik be, és hidd el nem válik be!
AMIKOR AJÁNLATOT KÉRSZ SEO-RA, AZ LEGYEN RÉSZLETESEN KIBONTVA MIT TARTALMAZ! HAVI HÁNY CIKK MEGÍRÁSA, MENNYI HIVATKOZÁST BIZTOSÍTANAK? MENNYI IDŐ ALATT LESZ EREDMÉNY? BIZTOSÍTJÁK E A SZÖVEGÍRÁST?
Azt tudnod kell, hogy a SEO azért még ha túl összetettnek is tűnik, tanulható! Pusztán idő kérdése. Akár magadnak is meg tudod csinálni. Mérlegelni kell, hogy tanulást is beleszámolva mi éri meg Neked jobban? Ráfordítani heti kb 6-8 órát vagy szakembert fizetni! Ezt csak Te tudod eldönteni! Ez pontosan olyan, mint mondjuk egy lakásfelújításnál (tapasztalatból mondom). Ott is megtanulhatod gyorsan, hogy hogyan kell festeni, glettelni, gipszkartonozni, stb… Viszont csak Te tudod eldönteni, hogy megéri-e neked, hogy 2x – 3x annyi időt fordítasz rá, mint egy szakember! Ha van rá időd és kedved is, akkor megéri! De az eredmény nem biztos, hogy olyan lesz mintha szakember csinálná, időben pedig biztosan jóval lassabb leszel!
Én konkrétan SEO-zással nem foglalkozom! Természetesen a technikai SEO-t megcsinálom és a tartalomban is segíthetek. Viszont dolgozom SEO-s szakemberekkel, akiket nyugodt szívvel tudok ajánlani, ha szükséged van rá.
Végső tanács:
Kerüld messze azokat a weboldal készítőket, akik az “ügyfélhozó rettentő profi üzleti weboldal készítés” típusú szövegekkel hirdetik magukat. Ez a tanács nem a SEO-ra vonatkozik, pont ellenkezőleg. Azokra a weboldal készítőkre, akik azt ígérik, hogy pusztán a weboldalad elkészítésével azt állítják, hogy keresőoptimalizált weboldalt kapsz. Ez jó esetben pusztán annyit jelent, hogy a technikai SEO-t elvégzik. Könnyű kiszűrni, mert egy szóval sem említik, hogy a SEO egy hosszú folyamat. Egy profi SEO-s csak SEO-val foglalkozik, ahogy egy valamire való weboldal fejlesztő is csak weboldal készítéssel. Természetesen ez nem vonatkozik az ügynökségekre, akiknek megvan a szakemberük minden területre. Ők biztosan külön szakembert alkalmaznak a fejlesztésre is és a SEO-ra i, viszont az árát is meg kell fizetned rendesen!
Ha nincs elegendő kereted, akkor inkább csináld magad! Még az is lehet, hogy megszereted a SEO-zást.